πράσινο

πράσινο

Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2014

Διαθεματική προσέγγιση: "Τα παιχνίδια ζωντανεύουν". Μέρος Δ' (Φυσική Αγωγή, Τέχνες)

 Οι δραστηριότητες που θα μπορούσαν να προκύψουν στη μαθησιακή περιοχή της φυσικής αγωγής  είναι οι εξής: 
1. Παίζουν παιχνίδια ρόλων όπου δημιουργούν σενάρια με τους ήρωες των αγαπημένων τους παιχνιδιών και τα υλοποιούν. Φροντίζουμε ώστε να παίρνουν μέρος όλα τα παιδιά.
2. Χρησιμοποιούμε τα παιχνίδια ως όργανα γυμναστικής για να κατανοήσουν τις σχέσεις με τα αντικείμενα. Πχ το κάθε παιδί κρατάει το παιχνίδι του και ακολουθεί τις οδηγίες μας : κρύψε το πίσω από..., κράτησε το ανάμεσα...,τοποθέτησε το πάνω στο...
3. Μαθαίνουν να διακρίνουν το δεξί και το αριστερό χέρι και κάνουμε παιχνίδια με τις έννοιες αυτές. Πχ ελάτε να ταξιδέψουμε στη χώρα των αυτοκινήτων χρησιμοποιώντας μόνο τις αριστερές μας ρόδες (κουτσό με το αριστερό πόδι). Κάνουμε ισορροπία με τις δύο ρόδες και συνεχίζουμε μόνο με τις δεξιές. Μέσα στην ιστορία ενσωματώνουμε τις έννοιες γρήγορα, αργά, περπάτημα με τα χέρια, με τα πόδια,  κουτσό, άλματα.Τους προτρέπουμε να χρησιμοποιήσουν το σώμα τους για να ενσαρκώσουν τα παιχνίδια. 
4. Κατασκευάζουμε στο πάτωμα έναν πίνακα με πέντε κύκλους. Στον κάθε κύκλο τοποθετούμε από ένα παιχνίδι (αυτοκινητάκι, ρομπότ, κούκλα κ.α.) Δίνουμε στα παιδιά ένα σακουλάκι γεμάτο με άμμο τους λέμε να σταθούν απέναντι από τους κύκλους και να στοχεύσουν στο παιχνίδι που θέλουν. Αν το σακουλάκι τους μπει μέσα στον κύκλο, κερδίζουν το παιχνίδι που περιέχει για το υπόλοιπο της ημέρας. Κάθε φορά, προσαρμόζουμε την απόσταση κύκλων - παιδιού ανάλογα με το ύψος του καθενός.


5. Εάν έχουν φέρει στο σχολείο αυτοκινητάκια, τους προτρέπουμε να βρουν τρόπους για να χαράξουν διαδρομές.Τους δίνουμε σχοινάκια, τουβλάκια, μαρκαδόρους ή ό,τι άλλο θα μπορούσε να τους βοηθήσει στην οριοθέτηση των διαδρομών. Μόλις τις ολοκληρώσουν,  χρησιμοποιούν τις διαδρομές για να κινηθούν με ασφάλεια, αποφεύγοντας "παγίδες" και διαλέγοντας την πιο σύντομη πορεία. Στο σενάριο αυτό ενσωματώνουμε και τα υπόλοιπα παιχνίδια, εκτός από τα αυτοκινητάκια, που θα μπορούσαν να είναι κούκλες που περπατούν στο δρόμο, ελικόπτερα που παρακολουθούν έναν κλέφτη, ρολόγια με μυστικές ιδιότητες κ.α.
6. Αν τα παιδιά έχουν φέρει ζωάκια, δημιουργούμε μία κινητική ιστορία έχοντας σαν μουσική υπόκριση "Το καρναβάλι των ζώων" του Saint Saens.Προτρέπουμε τα παιδιά να φανταστούν τα ζώα που περιγράφει η μουσική και να μιμηθούν τις κινήσεις τους. Μία όμορφη απεικόνιση της μουσικής, θα βρείτε εδώ


 Τελειώνοντας, θα αναφέρουμε ορισμένες δραστηριότητες που μπορούν να υλοποιηθούν στον τομέα των Τεχνών.
1. Η δραματοποίηση μιας ιστορίας (θεατρική αγωγή) που τα παιδιά έχουν επινοήσει , με ήρωες τα παιχνίδια τους. 
2.Η παραπάνω ιστορία μπορεί να καταγραφεί και να μετατραπεί σε μικρό βιβλίο (γλώσσα), το οποίο θα εικονογραφήσουν τα παιδιά (εικαστικά) με διάφορα υλικά πχ μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, δαχτυλομπογιές, μικρά χαρτάκια ή φωτογραφίες για να φτιάξουν κολλάζ κ.α.
3. Ζητάμε από τα παιδιά να φέρουν στο σχολείο τα χάρτινα κουτιά από τα παιχνίδια τους (αν δεν τα χρειάζονται στο σπίτι) και τους προτρέπουμε να βρουν τρόπους να τα αξιοποιήσουν στην τάξη. Δημιουργούμε ρομπότ, δωμάτια μινιατούρες για τις κούκλες, γκαράζ για τα αυτοκινητάκια , κάλπες για ψηφοφορίες που διεξάγουμε στην τάξη, κουμπαράδες για χρήματα που μαζεύουμε για το σχολείο κ.α. Για να γίνουν όλα αυτά, τους παρέχουμε διάφορα υλικά με τα οποία μπορούν να πειραματιστούν, όπως κουμπιά, χρώματα, χρωματιστά χαρτόνια, πλαστελίνες, υφάσματα, τούλια, ψαλίδια, κόλλες , κλωστές ή ό,τι  άλλο έχουμε στην τάξη που θεωρούμε ότι μπορεί να βοηθήσει στο σκοπό μας.
4. Ψάχνουμε στο διαδίκτυο για έργα ζωγράφων που απεικονίζουν παιχνίδια. Κάνουμε συγκρίσεις των παιχνιδιών που βρίσκονται στους πίνακες με τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά στη σημερινή εποχή.Προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις σκέψεις του καλλιτέχνη και δημιουργούμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής με τα δικά μας παιχνίδια.
5. Κανονίζουμε να επισκεφτούμε ένα μουσείο (αν υπάρχει στην πόλη μας μουσείο παιδικού παιχνιδιού ακόμη καλύτερα- {παιδικό μουσείο Θεσσαλονίκης}) ή μια πινακοθήκη.  Τα παιδιά συλλέγουν πληροφορίες για το μουσείο από το διαδίκτυο , διατυπώνουν και καταγράφουν διάφορα ερωτήματα και προετοιμάζονται για την επίσκεψή τους. Με την επιστροφή τους στο σχολείο, απεικονίζουν στο χαρτί αυτά που τους έκαναν εντύπωση και συζητούν για την εμπειρία της επίσκεψης.
6. Τα παιδιά παρακολουθούν αποσπάσματα κινουμένων σχεδίων που αναπαριστούν τους ήρωες των παιχνιδιών που έχουν φέρει στο σχολείο και τους παροτρύνουμε να κάνουν συγκρίσεις με την πραγματική ζωή, δείχνοντας τους κάποιο ντοκιμαντέρ. 

 Έχοντας αγγίξει όλες τις μαθησιακές περιοχές, δεν παραλείπουμε να εφαρμόσουμε την αξιολόγηση σε κάθε μας δράση. Ο αναστοχασμός των παιδιών αλλά και ο δικός μας είναι απαραίτητος για να συνεχίσουμε την εργασία μας. Τα παιδιά και εμείς βλέπουμε τι αποκομίσαμε,τι άλλο θα προσθέταμε και πώς θα μπορούσαμε να βελτιώσουμε τις δράσεις μας.


  Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες είναι ενδεικτικές. Υπάρχουν και πάρα πολλές άλλες που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν σε μια τάξη νηπιαγωγείου. Αν έχετε κάποιες συμπληρωματικές ιδέες θα χαιρόμουν ιδιαίτερα αν τις μοιραζόσασταν μαζί μου. 

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2014

Διαθεματική προσέγγιση: "Τα παιχνίδια ζωντανεύουν" Μέρος Γ' (Μαθηματικά, Γλώσσα)

 Οι δραστηριότητες που θα μπορούσαν να προκύψουν στον τομέα των Μαθηματικών είναι :
1. Κάνουμε διαχωρισμούς των παιχνιδιών ανάλογα με τα υλικά που είναι φτιαγμένα. Τα χωρίζουμε σε ξύλινα, πλαστικά, μεταλλικά, υφασμάτινα κ.α. και κάνουμε ομαδοποιήσεις. Τα χωρίζουμε ακόμη ανάλογα με τα χρώματα ή την χρήση τους και δημιουργούμε πίνακες διπλής εισόδου. Πχ πόσα παιχνίδια είναι φτιαγμένα από πλαστικό, πόσα από ξύλο κλπ. 


2. Κάνουμε συγκρίσεις μεγεθών (μεγαλύτερο- μικρότερο, βαρύτερο- ελαφρύτερο, ψηλότερο- κοντύτερο) , σειραθετήσεις και ταξινομήσεις.
3. Δημιουργούμε γωνιά καταστήματος παιχνιδιών όπου τα παιδιά "πουλάνε" τα παιχνίδια τους. Αποφασίζουμε για τις τιμές "πώλησής" τους και τα παιδιά συμπληρώνουν τους αριθμούς στον τιμοκατάλογο. 
4. Καταμετρούν τα παιχνίδια που προορίζονται για την ανακύκλωση και αυτά που πρόκειται να δωρίσουμε στις φιλανθρωπικές οργανώσεις και σημειώνουν τα αποτελέσματά τους. Κρατούν αρχείο καταγραφής παιχνιδιών (πχ πόσα παιχνίδια έφερε η Μαρία, πόσα ο Γιώργος κλπ) και το διατηρούν καθ'όλη τη διάρκεια του προγράμματος.Το συμπληρώνουν τακτικά και προσθέτουν καινούργια στοιχεία κάθε φορά που ένα παιδί φέρνει κάποιο παιχνίδι για δωρεά (έννοια της πρόσθεσης). 
5. Ανάλογα με τα παιχνίδια που θα φέρουν στο σχολείο, δημιουργούμε αυτοσχέδιες ιστορίες όπου τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με καταστάσεις προβληματισμού όπως :" Οι  5 Γουίνξ βρίσκονταν στο δάσος με τις χρυσές πεταλούδες , όταν ξαφνικά , εκεί που περπατούσαν εμφανίστηκε ένα σύννεφο ασημένιας σκόνης και εξαφάνισε τη μία ή τις δύο (ή όσες θέλουμε ανάλογα με το επίπεδο των παιδιών). Συνέχισαν το δρόμο τους τρομαγμένες αλλά πόσες είχαν μείνει πλέον; (αφαίρεση) και τι θα μπορούσαν να κάνουν οι υπόλοιπες για βρουν τη φίλη τους;" Το σενάριο μπορεί να συνεχιστεί με τη βοήθεια των παιδιών, με πολλές παραλλαγές και φυσικά με αλλαγή των ηρώων. Καλό θα είναι να συμπεριληφθούν στην ιστορία τα παιχνίδια όλων των παιδιών ή των παιδιών της συγκεκριμένης ομάδας που θα συμμετέχει στη δραστηριότητα. 
6. Τα παιδιά είναι χωρισμένα σε ομάδες. Κάποιες ομάδες-φωτογράφοι τραβούν φωτογραφίες με τα παιχνίδια τους στην τάξη,στον αύλειο χώρο ή σε άλλο υλικό. Οι άλλες ομάδες πρέπει να βρουν από πού τραβήχτηκε η φωτογραφία και να τραβήξουν μια ακριβώς ίδια  για να τις συγκρίνουν. Συγκρίνουν με το αρχικό πρότυπο και συζητούν για τον τρόπο με τον οποίο καταφέρνουν ακρίβεια στη φωτογραφία (χωρική αντίληψη).


  Ο τομέας της Γλώσσας αναπτύσσεται και δομείται από όλες τις υπόλοιπες μαθησιακές περιοχές και από όλες τις δραστηριότητες . Κάποιες επιπλέον που δεν έχουμε αναφέρει, θα μπορούσαν να είναι οι εξής:
1. Δημιουργούμε γωνιά "δανειστικής παιχνιδοθήκης." Γράφουμε καταλόγους με τα παιχνίδια που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι τους και όταν κάποιο παιδί παίρνει στο σπίτι του ένα από αυτά , σημειώνει το όνομά του στο αντίστοιχο κουτάκι του καταλόγου.
2. Κατασκευάζουμε πίνακες αναφοράς των παιχνιδιών, είτε βγάζοντας τα φωτογραφία, είτε ζητώντας από τα παιδιά να τα ζωγραφίσουν, ούτως ώστε σε περίπτωση που χρειαστεί να σημειώσουν ή να γράψουν το όνομα των παιχνιδιών να μπορούν να τους συμβουλεύονται (αντιγραφή ή με όποια μορφή γραφής μπορούν).
3. Προτρέπουμε τα παιδιά να περιγράψουν το αγαπημένο τους παιχνίδι έχοντας τα μάτια τους κλειστά και προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουν ποικίλο λεξιλόγιο. Ηχογραφούμε τις περιγραφές τους. 
4. Δημιουργούν ιστορίες με πρωταγωνιστές τα παιχνίδια και στη συνέχεια τις δραματοποιούν (παιχνίδια ρόλων).
5. Βρίσκουν ομοιοκατάληκτες λέξεις και συνθέτουν το δικό τους ποίημα. Το αποτυπώνουμε σε χαρτί και το αναρτάμε σε εμφανές σημείο της τάξης (σύνδεση γραπτού και προφορικού λόγου).
6. Παίζουν το παιχνίδι του δημοσιογράφου , όπου ένα παιδί παίρνει συνέντευξη από τα υπόλοιπα προτρέποντάς τα να μιλήσουν για προσωπικές τους εμπειρίες .Στην προκειμένη περίπτωση, τα παιδιά ενσαρκώνουν τα παιχνίδια και εξιστορούν τις περιπέτειές τους (καλλιέργεια προφορικού λόγου και επικοινωνίας).

Συνολικές προβολές σελίδας